رجیستر گوشی موبایل در سامانه همتا

یکی از موارد ضروری پس از خرید برای کاربران موبایل، رجیستر گوشی موبایل می‌باشد. موضوعی که در سال 1402 گریبان برخی از هواداران گوشی موبایل آیفون سری 14 و 15 را هم گرفته بود. در راهنمای رجیستر گوشی خواهید آموخت که چگونه یک گوشی موبایل خریداری شده پس از ثبت گمرکی بایستی در سامانه همتا رجیستر شود. یا حتی برای خرید و فروش موبایل‌های دست دوم نحوه انتفال مالکیت موبایل را خواهید آموخت. اگر خودتان رجیستر اقدام کنید؛ برای این کار از طریق اپلیکیشن انتقال مالکیت (اپلت رجیستر گوشی موبایل) و کدهای دستوری معتبر باید استفاده کنید. در برخی از موارد نیز سایت شرکت‌های نمایندگی و گارانتی موبایل (مانند شرکت واردات موبایل کاریان همراه و گارانتی لیما سرویس) خدمات رجیستری گوشی موبایل را برای مشتریان خود به رایگان انجام می‌دهند. در هر صورت در ادامه راهنما به هر موضوع به صورت جداگانه اشاره خواهیم کرد.

راهنمای رجیستر گوشی موبایل در همتا

پس از اینکه IMEI گوشی موبایل را بدست آوردیم. آن را یادداشت می‌کنیم و مراحل زیر را جهت فعال سازی دستگاه با دقت طی می‌کنیم. دقت کنید در روش کد دستوری رجیستری  از *7777# مالکیت دستگاه به سیم کارت فعال در آن دستگاه فعال می‌شود و سیم کارت باید به نام شخص خریدار باشد. در غیر این صورت مالک سیم کارت می‌تواند سیم کارت خود را بسوزاند و حتی نسبت به سرقت گوشی موبایل خود طریق مراجع قضایی اقدام نماید.

درگاه‌های ارتباط با سامانه همتا برای انجام فرایند رجیستر گوشی موبایل را بخاطر بسپارید:

  • سرشماره پیامکی به شماره 7777
  • کد دستوری همتا یا همان کد رجیستر گوشی #7777* (اگر با موبایل هستید با کلیک بر روی کد رجیستری آبی رنگ، کد همتا به صورت خودکار به شماره‌گیر گوشی موبایل شما افزوده خواهد شد.)
  • اپلیکیشن همتا برای اندروید
  • وب سایت رسمی سامانه همتا (ntsw.ir در مرورگر خود کپی کنید.)

فعالسازی گوشی با کد دستوری همتا

در این روش با استفاده از شناسه‌ی 15 رقمی گوشی موبایل یا همان IMEI به معنی «شناسه بین المللی تجهیزات موبایل» خود و شماره گیری *7777# می‌توانید کد فعال سازی همتا را دریافت کنید.

نکته: اگر شناسه همتا یا IMEI را فراموش یا گم کردید. با شماره گیری *#06# از گوشی موبایل شماره IMEI همان گوشی را مشاهده کنید. البته در گوشی های اپل از طریق Setting به General می‌روید و سپس از قسمت About شناسه 15 رقمی IMEI موبایل بدست می‌آید. همچنین برای گوشی‌های اندرویدی هم از قسمت Setting >> About Phone این شناسه به شما نمایش داده می‌شود.

قدم اول: پس از شماره گیری برای شما یک فهرست ظاهر می‌شود. مانند تصویر عدد مربوط به گزینه فعالسازی را بازگشت یا reply کنید. سپس IMEI را وارد کنید.  کد فعالسازی برای شما پیامک می‌شود و مجدد کد دستوری را وارد کنید. و تمام دستگاه گوشی موبایل شما فعال شد و به مالکیت شما درآمد.

مشکلات متداول رجیستری گوشی و ثبت موبایل

مورد اول: قطع شدن آنتن سیم کارت در صورت عدم رجیستر موبایل: خب از حق نگذریم باید بگم این قسمت مورد علاقه ماست. با سرگذشت و قضیه رجیستر گوشی آیفون از شرکت اپل سری 14 که از ابتدای 2023 تا انتهای 2023 بر سر رجیستری و ثبت همتا اخبار زیادی را مطالعه کردم به این نتیجه رسیدم. ثبت موبایل در سامانه همتا از نان شب هم واجب تره!

پس از اعلام غیرقانونی بودن آیفون 14 بسیاری از فروشندگان گوشی موبایل با جعل اخبار و تحلیل نادرست مشتریانی برای خود و فروش این دستگاه فراهم کردند. از حق هم نگذریم راه های زیادی برای برگشت آنتن آیفون 14 وجود دارد. برخی از این راه‌ها به استفاده از دانگل، تعویض و جاسازی مجدد سیم کارت و راههای دیگر که در مقاله‌ی آنتن گوشیم پریده به آن خواهیم پرداخت، منجر می‌شد. اما باز هم آنتن موبایل در برخی از نواحی از بین می‌رفت و دیگر مورد سرویس شبکه همتا نمی‌گرفت.

مورد دوم: ناتوانی در اعلام و ردیابی گوشی پس از سرقت است. چرا که گوشی از لحاظ قانونی هنوز به نام شما نیست. البته باید شانس بیاورید که هم شما و هم فروشنده فاکتور رسمی خرید گوشی را همراه داشته باشید.

مورد سوم: خرید و فروش گوشی‌های دست دوم از چند سال پیش هم برای برخی سودمند بوده و برای برخی دیگر فقط ضرر همراه خود داشته است. مخصوصا کسانی که از انتقال مالکیت و نحوه رجیستری غافل بوده‌اند و اصولا تلاشی هم برای ثبت موبایل خود در سامانه همتا نداشتند. این افراد پس از خرید یک گوشی دست دوم نو یا در حد نو (منظور هر نوع گوشی موبایل غیر پلمپ) فراموش کردند دستگاه را ثبت کنند و مالک که شخص دیگری بوده اعلام کرده که گوشی به سرقت رفته است و ادامه‌‌ی داستان.

سخن پایانی رجیستر گوشی

خلاصه بنظرم بهترین راه رجیستر گوشی این است که گوشی را همیشه نو بخرید و از واردکنندگان قدیمی و  معتبر تهیه بفرمایید.